Integraal Kindcentrum Dommelen
GROOTS in kleinschaligheid!

Bibliotheek

Bibliotheek in de school

We zijn de trotse bezitters van een Bibliotheek op school. Met de Bibliotheek op school werken we samen met Bibliotheek De Kempen aan het versterken van leesplezier en digitale geletterdheid. De Bibliotheek zorgt voor actuele, aantrekkelijke en diverse boeken voor alle leeftijden, afgestemd op onze school. Er zijn prentenboeken, (eerste) leesboeken en informatieboeken.

Daarnaast is de leesmediaconsulent van Bibliotheek De Kempen op een vast dagdeel aanwezig op school. Hij of zij is regelmatig in de klas te vinden om kinderen te enthousiasmeren met (nieuwe) boeken of aandacht te besteden aan digitale geletterdheid en mediawijsheid. Leerlingen die moeite hebben met taal en/of lezen krijgen extra ondersteuning. De leesmediaconsulent adviseert en inspireert leescoördinatoren, leerkrachten en ouders over leesbevordering en digitale geletterdheid tijdens teamvergaderingen, ouderavonden, studiedagen en open dagen.

Er is een speciaal uitleensysteem op school waar de kinderen boeken uit de Bibliotheek op school kunnen lenen om op school en/of thuis te lezen. Wil jouw kind meer boeken lenen, of is hij of zij op zoek naar een boek dat niet in de Bibliotheek op school aanwezig is? Word dan gratis lid van de lokale Bibliotheek. Hier leen je nog meer leuke boeken, Bibliotheek De Kempen heeft maar liefst ruim 130.000 jeugdboeken en leuke jeugdtijdschriften. Bij de bieb is altijd wat te doen, er zijn vaak leuke jeugdactiviteiten. Maar je krijgt nog veel meer leuke en handige voordelen als je bieb-lid bent. Wat dacht je van e-books, luisterboeken en online voorleesfilmpjes? Of informatie zoeken voor je spreekbeurt of werkstuk? Want ook achter je computer, op je tablet en op je telefoon kun je lezen, luisteren en leren.

De Bibliotheek op school is voor de kinderen onder schooltijd toegankelijk. Zij gaan dan zelfstandig of met de leerkracht naar de bieb om boeken te lenen.

Zoeken collectie Bibliotheek op school Om te zoeken naar boeken in de Bibliotheek op school, klik je hier.

Voor de leerlingen Iedere maandag- en donderdagmiddag Van 13.15 tot 15.00 uur

De VoorleesExpress

Vanuit onze samenwerking met de bibliotheek, zijn we als school ook toeleider voor De VoorleesExpress. De VoorleesExpress is er speciaal voor kinderen van 2 tot 8 jaar die moeite hebben met taal. Vrijwilligers komen 20 keer langs bij gezinnen thuis om samen met ouders voor te lezen en taalspelletjes te doen. Meedoen is gratis.
Het doel is om samen met ouders de taalomgeving te verrijken. Meer informatie is te vinden op: https://www.bibliotheekdekempen.nl/onderwijs/VoorleesExpress.html